Hils på Elise!

Elise er akkurat nå på andre plass i verden i pole sport!  Ei blidjente i fra nord med uante energireserver.  Alltid ivrig på å lære noe nytt og like ivrig på å lære bort.  

Jeg sendte henne noen spørsmål jeg gjerne ville ha svar på, og jeg synes hun svarte så fint at jeg rett og slett pasta det inn her, hils på Elise:

Hvordan ser treningsukadi ut?

Når jeg ikke er i konkurransesesong, kan treningshverdagen variere veldig. Det viktigste er at jeg holder meg i form og trives med den aktiviteten jeg gjør. Selv om pole er det jeg gjør mest, består hverdagen også av jogging, turn, klatring, dans, calisthenics og selvfølgelig masse lek. Jeg er veldig opptatt av at treningen skal være gøy slik at jeg alltid kan se frem til å trene. Lek med høy puls og sviende muskler er det beste jeg vet. For så lenge det er gøy så har jeg vanskelig for å se på det som trening. Generelt er jeg aktiv på ulike måter 2-5 timer hver dag. Når det nærmer seg konkurranse blir treningen mer og mer spesifikk, med mindre lek og mer fokus på kvalitet. Jeg jogger ekstra mye for å få kondisen på plass, men også for å effektivisere restitusjon mellom øktene. Mat og søvn er spesielt viktig for at hver treningsøkt skal gjøre meg bedre og sterkere. Jeg hater når en treningsøkt blir dårlig fordi jeg ikke har vært flink til å ta vare på meg selv. Det går også en del runder i badstua for å komme meg raskere tilbake i form etter en tøff uke.

Hva gjør du hvis du bare ikke orker å trene?  Hvordan kommer du over dørstokkmila?

Enkelte dager er selvfølgelig tøffere enn andre, og som alle andre som trener, er det er dager hvor man absolutt ikke vil røre seg fra sofaen som virker altfor himmelsk til å gå glipp av. Det er disse dagene jeg ser på som dager hvor jeg blir bedre og sterkere. Jeg føler at jeg alltid må gi treningsøkta en sjanse før jeg finner ut at jeg er for sliten til å trene. I 90% av tilfellene føler jeg meg bedre etter en treningsøkt, og dette er noe jeg må minne meg selv på når dørstokkmila blir ekstra lang.

Som topputøver med et mål om å bli best er det også viktig å minne seg selv på at konkurrentene neppe hviler spesielt mye. Så dersom jeg skal bli bedre må jeg trene like hardt som dem. Dette er konkurranseinstinktet sine ord, og den kan både være hard og brutal i perioder, men også den som får ræva i gir og opp av sofan. Når man er trøtt og lei, er det dessuten ofte mye lettere å komme med argumenter for hvorfor man ikke skal trene fremfor hvorfor man skal trene. «Jeg trente så hardt i går, jeg fortjener en kveld på sofan», «jeg tar fri i dag slik at jeg har masse energi til morgendagens treningsøkt», «en fridag kan vel ikke skade». Noen som kjenner seg igjen? Jeg kjenner kanskje disse tankene bedre enn noen andre. De kommer nesten hver gang jeg er litt sliten. Da er det viktig å slå dem ned med motargumenter som «i dag skal jeg bli litt sterkere», «jeg føler meg bedre etter å ha trent litt», «gi dagen en sjanse». Husk at en dårlig dag kan fort bli snudd om til en god dag etter en treningsøkt

Hva spiser du på en vanlig dag?

Jeg spiser mye (stort utropstegn)!! Men jeg er også veldig nøye med hva jeg spiser. Kroppen trenger riktig næring hvis den skal fungere optimalt. Jeg liker å spise naturlig, dvs. jeg unngår alt av shaker og proteinpulver og går for «the real shit». Dagen startet alltid med en porsjon havregryn. Den metter, gir masse god energi og mange gode stoffer som går rett i kroppen når man skal trene. Ellers har jeg noen få spiseregler som jeg føler er enkle å følge og som gjør at jeg får i meg det meste jeg trenger: 1) jeg spiser mest grønt, inkl. masse bønner og kikerter 2) i hvert fall et egg om dagen, 3) alltid en yoghurt eller et meieriprodukt rett etter trening, 4) alltid en form for kjøtt, fugl eller fisk til middag, 5) holder koseproduktene til helgene, eller til etter middag hvis jeg ikke klarer å vente (det er lettere å begrense seg på full mage). Jeg er aldri sulten før en treningsøkt, og er jeg sulten, trener jeg ikke før jeg har fått litt mat i magen. Skal jeg ned i vekt, velger jeg alltid å øke joggemengden fremfor å redusere på matinntaket. Mat er noe jeg alltid gleder meg til. Å fjerne denne gleden gjør meg bare trist og nedfor.

Hva tenker du i perioden før en konkurranse, dagene før, timene før?

I den nærmeste perioden før en konkurranse tenker jeg mest på å gjøre de riktige valgene ift. trening, mat, søvn og restitusjon. For at jeg skal være på topp på selve konkurransedagen må dagene i forveien gjennomføres riktig. Kommer jeg på en konkurranse og vet med meg selv at jeg har gjort de rette tingene for at jeg skal være klar å den dagen, blir jeg mye mindre nervøs og usikker. Selve konkurransedagen er en berg-og-dalbane av følelser, nervøsitet og spenthet. Når nervøsiteten begynner å bite i magen prøver jeg å bruke følelsen til å gire meg opp og holde meg skjerpa. I mange år prøvde jeg å unngå nervøsiteten. I dag bruker jeg den som et redskap til å prestere best i et mesterskap.

Hvem inspirerer deg?

Alle som er flinke! Det er så mange gode utøvere og poledancere der ute, at det å velge bare en blir en umulig oppgave. Bjørg inspirerer meg på trening. Hun er en god konkurrent og treningspartner og hun er mye med på å holde meg gående. 

Det var Elise mine damer og herrer!  Fantastisk dame!  
Vi sitter på flyet og gleder oss så sykt til å være med å heie deg frem!


Vil du være med å heie, men befinner deg en annen plass?  Du kan streame, its free!

Finn oss på facebook hvis du har lyst til å prøve pole :)

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

poledancekurs

poledancekurs

5, Trondheim

Velkommen hit! Dette er bloggen for deg som er glad i trening og som liker å ha det gøy når du gjør det. Pole dance er hardt arbeid, det styrker musklene dine, selvtilliten din og kanskje til og med kvinneligheten din. Følg med på bloggen for å få informasjon om nye tilbud og nye konsepter! Sjekk gjerne ut hjemmesiden vår, du finner en link i hvert innlegg, og kontakt meg gjerne på miameland@hotmail.com eller 92243005 dersom noe er uklart =)

Kategorier

Arkiv

hits